The Kähler-city by night

fredag den 13. juli 2012

Lille H og nye bryster..

.. Min dejligste sødeste veninde, blev syg. Fik brystkræft, kemo, nedtur og skaldet hoved... Den tid er nu ovre, hun har fået sit fine blanke hår tilbage, overskuddet er på vej til hendes krop og sind igen, øjnene begynder så småt at stråle igen, og kvindeligheden er genvundet.
At miste sit bryst er som at miste en del af den kvindelige identitet, sårbarheden er størst når man står der foran spejlet og mangler den del af kroppen som for mange definerer at jeg er kvinde. Kompensationen kan ikke findes i håret, det kan ikke sættes op - man kan ikke gemme sit skræmte ansigt under det - for det er væk.
At blive behandlet for brystkræft - en ambivalant oplevelse.. Det gode: måske bliver jeg rask - det dårlige: jeg mister en del af mig selv for en periode, jeg bliver en reduceret personlighed af mig selv. Jeg bliver syg, dårlig og afkræftet. Humøret svigter mig..
Kvindeligheden kan fysisk genskabes - og det er den nu. Det syge bryst er erstattet af et flot struttende nyt et.. Følelsen, den psykiske part af sygdommen heler ikke med et nyt bryst - angsten skal bearbejdes - den skal arbejdes med.
Fysisk er kroppen næsten restitueret tilbage som den var år tilbage - den flotte ungpige krop.. Den glade sunde pige med det lette sind kommer også - hun mangler stadig en del af restitutionen. Den sorte periode vil aldrig forsvinde helt fra den smukke kvindes sind - men med tid vil det blive en del af identiteten - en del af livets læring - og hvem ved om den vil styrke livets lyst og modet til at være den man er. En dejlig smuk kvinde som blev revet ud af konteksten for en tid - men vendte tilbage med fornyet styrke.. Mig skal livet ikke tage fusen på!
Lille H (selv-hæklet elg) støtter forskningen og udviklingen af bedre bahandlingsmetoder for brystkræft. Han er flyttet ind til den smukke unge kvinde - min veninde. Kortet med de nye bryster fulgte med ham..
 .. og husk nu derude, at når indsamlingsbøtterne kommer rundt til jeres dør, så tøm lommerne. Det er så vigtigt at der bliver forsket i behandlingsmetoder til de mennesker som blot ønsker at blive raske igen og hvis ikke rask så i det mindste den bedste lindring undervejs. Lad være med at vurdere om det er vigtigt nok.. Manden med cancer i endetarmen vil lige så gerne overleve som mennesker med cancer andre steder. De store indsamlingsshows støtter forskningen for få udvalgte sygdomme, men husk nu at forskning i alzheimers, Sklerose, lungecancer, KOL, gigt og andre invaliderende sygdomme uden stor fokus er mindst lige så vigtig. Det er det vigtigste i verden for de mennesker der bliver ramt. Så kast nu de par kroner i bøtterne som står ved kassen ved disken i Netto - 5 kr til lindring af store smerter er bedre givet ud end til en slikkepind til ungerne..
Ikke en løftet pegefinger, blot et lille ord for sagen som jeg synes er så vigtig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar