The Kähler-city by night

torsdag den 2. august 2012

Ska vi ha hamster?

Da jeg var barn var jeg meget, hvis ikke MEGET dyreglad. Vi har i vores barnehjem haft adskellige fugler, kaniner, kat, hund, mus og skildpadde.
Når jeg sad på mit værelse drømte jeg om at når jeg blev stor skulle jeg have en hund af hver race. Og brugte utallige timer på at vælge navne og racer til mit drømmescenarie med hundene.
Som voksen har jeg haft 3 hunde og en håndfuld katte. De sidste 10 år dog kun en hund, som boede sammen med Viktors far og jeg de sidste 3 år.
Når Poxy som hunden hedder er her hos mig, er det hyggeligt, men jeg nyder når den skal hjem igen. Mit dyreelsker gen har fået sig et ordentligt hak ned ad. Jeg gider ikke tale med venners hunde og katte.. Og fra at have haft en stor skøn gul Grand Danois i mit første eget voksenhjem, går jeg nu langt udenom store hunde.
Alligevel har jeg nu i et par måneder puslet med tanken om at anskaffe et lille gulerøds gnavende kræ til vores hjem. Så lille som muligt, tænker hamster.. Hamsteren er en sjov fætter, den piler rundt i sit lille løbehjul og man kan sidde og kigge på den.
Har siddet og læst alverdens sider om dette bette dyr.. De fraråder det til små børn, men er et barn på 3 år små børn?? Jeg synes at børn lærer nogle vigtige kompetancer og noget om ansvar ved at have et dyr. Viktor på 3 kan og skal IKKE passe et hamster, men han kan tidligt lære noget om at drage omsorg, respektere et andet væsen, være med til at fodre og give vand - at passe godt på et andet væsen - en vigtig social kompetance.
Jeg ved godt hvem der skal muge og passe kræet, det skal jeg. Men det gør ikke noget. Det lever mellem 2-3 år, kræver lidt pasning, er billig i drift, gider ikke at blive nusset konstant (modsat det meget sociale marsvin). Og det kan lære min søn vigtige ting om livet. At behandle andre godt - at respektere andre væsner.
Et marsvin virker alt for stort plus at den skal kæles meget mere for (hvilket jeg nok ikke gider..). Min betænkelighed er om Viktor ikke formår at forstå at han skal være forsigtig med den, det er jo trods alt et lille bette kræ.. og den skal ikke leve i stress og jag..
I morgen går vi en tur i dyrehandleren og snakker med hende om det at have et hamster.. det er trods alt et nyt familiemedlem og derfor skal man være helt sikker på at det nu også er en god ide.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar