The Kähler-city by night

søndag den 5. august 2012

Finn hvem?

Jeg arbejder ude i korpset  ved siden af mit studie. Korpset har det borgerlige navn Hjemmeplejen og der har jeg jobbet de sidste 11 år on and of.

For noget tid siden var jeg hos en dame som jeg skulle gøre rent hos. Hun fulgte mig rundt i hjemmet som en lille sulten mus. Sulten efter at snakke, meget meget snakke. Jeg kunne ikke høre ret meget for hendes gamle støvsuger larmede helt enormt.
Her er et lille udpluk fra den: (læs damens replikker i sønderjyskt)

Mig: "Hvem er designeren bag stolen i stuen? Den med det lilla betræk?"
Dame: "Hva sæger du?"
Mig: "Stolen til venstre inde i stuen, hvem har lavet den? Er det en Finn Juhl?"
Dame: " Jamen det ve je da sørme it. Det er jo bar fars stol, og så ble det mors stol og så fik vi den"
Mig: "Den er rigtig flot og meget moderne."
Dame: "Nååååå ser det..." griner lidt..
Mig: "Unge i dag betaler mange penge for sådan en.. og også for det tapet du har i gangen, i bor meget moderne"
Dame: "Nåååå ser det... det da sjovt" griner igen..

Stolen i teak og med lilla betræk var blevet ombetrukket et par gange fortalte hun. At snakke om borgerens hjem er altid en god måde at starte ud på når man ikke kender hinanden, men denne gang spurgte jeg af virkelig nysgerrighed. Den var så flot. Da jeg støvsugede lå jeg da også med hovedet halvt inde under den for at se om den havde mærke.. Og tapetet i gangen, det var vaskeægte retro. Storblomstret i lilla, og der hang udskåret i træ silhuetten af en hjort. Virkelig fint - og det havde hængt der lige siden 60erne. Det fik mit retrohjerte til at hoppe engang.
Man kommer i korpset rundt og ser rigtig mange hjem. Og hvor er det dog forunderligt som vi bor forskelligt alle os i dette lille land. Fra højtpoleret, til guld og krystaller, dukkehjem, retrohjem, stål og shine, hjem hvor indretning intet betyder, beskidte misholdte hjem. Det de alle har til fælles er at det er hjem.. hvert vores lille hjem. Nogle trives andre gør ikke. Nogen ved hvem Finn Juhl og vennerne er, andre bor bare med fars stol.. Det er kærligheden til hjemmet der betyder noget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar